Middag

Ikväll var det denna maträtt som stod på vårt bord:

Kyckling Italiano

4 portioner

4 kycklingfilléer
2 tsk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 msk vetemjöl
2.5 dl Kelda lagalätt
1 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
2 vitlöksklyftor
3 tomater
2 msk basilikablad

Gör så här:

Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Vispa ut mjölet i lite vatten. Vispa i gräddmjölk, balsamvinäger och kycklingfond. Häll i pannan. Låt sjuda ca 10 min. Skala och skiva vitlöken, skär tomaterna i bitar. Fräs i smör i en stekpanna och lägg över till kycklingen. Strö över basilikan och servera med potatisklyftor (recept från Arla)

Jag gjorde dock så att jag strimlade kycklingen och stekte den. Jag hackade vitlöken och fräste med på slutet. Lade detta i en ugnsfast form. Blandade ihop såsen och hällde över. In i ugnen och lät det bli varmt och puttra ihop (samtidigt som klyftpotatisen var inne). La sedan på tomat och in igen i ugnen i några minuter och strödde sedan över basilikan (har man inte färsk kan man hälla i torkad direkt i såsen). Jag gjorde såsen till fyra personer, men hade endast två kycklingfileér. Tog två stora tomater istället för tre. Detta blev tre portioner, med mycket god sås! :) Prova absolut, är supersmaskigt! Stort plus är att det är enkelt och går snabbt att göra! Sköter sig själv i ugnen!


Så här mumsigt såg det ut!



Kommentarer
Postat av: Maria

Såg riktigt mumsigt ut, det där får du nog ta och bjuda mig på någon gång :) Har missat totalt att du börjat blogga igen, du sa ju i telefonen att du lagt av?? Roligt att du tagit upp det igen men kom ihåg att inte känna någon stress för att blogga. Man gör det för att det ska vara roligt inte ett till måste. Det finns det tillräckligt av redan i ens liv!

2009-01-22 @ 22:34:52
URL: http://mariaekbergs.blogg.se/
Postat av: Anna

mm va gott!!

2009-01-23 @ 07:53:57
URL: http://annakubel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0