Chokladmuffins

Igår var jag väldigt sugen på choklad så jag bestämde mig för att prova ett recept som Linda tipsade om i sin blogg, som ursprungligen kommer från sidan Dagens muffin.

Chokladmuffins med chokladbitar

12 stycken

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
2 krm salt
1 dl kakao
ca 175 g mörk eller ljus choklad (jag tog mjölkchoklad)
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl matolja
Stora muffinsformar

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao i en bunke. Vispa ihop ägg, mjölk & olja. Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Häll smeten i muffinsformarna, fyll till lite mer än hälften. Tryck försiktigt ner chokladbitarna på högkant. Tänk på att de sjunker ner i ugnen.


Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. (Jag gräddade i 20 min, de blev inte kladdiga men saftiga!)

Så här såg det färdiga resultatet ut och de blev riktigt smaskiga!
Lägg märke till de fabulösa formarna, fick dem i födelsedagspresent! :)


Älsklingen ville också baka så han gjorde dubbel sats chokladbollar!



Kommentarer
Postat av: Linda

Va kul att dom blev lyckade!! :)

Våra e slut..så jag måste nog baka nya snart..haha :)

gott me chokladbollar också!!

2009-02-13 @ 19:37:27
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: petra

Åh vad sugen jag blir på att baka då!! :)



Vi har en stuga i Fjätervålen heter det. Väldigt okänt ställe, och det är det som så bra med det. Bra backar, inga liftköer, bara mysig åkning. Så dit åker vi varje år. :)

2009-02-15 @ 12:41:45
URL: http://petrabackius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0