Inspiration!

Känner att jag måste ta en paus i allt städande och blogga lite. :) Jag har blivit lite inspirerad utav Sandra och jag har nu startat en ny kategori som jag kallar "Recept & annat MUMS". :D Här kommer mitt första bidrag till den nya kategorin.

Du går ner till affären och köper 200 g potatissallad (valfritt fabrikat) och 100 g färdig skivad rostbiff. För att piffa till det lite köper du en purjolök och hackar och lägger på potatissalladen. Voila, lunch eller middag för en person och så ser detta ut:



Haha, jag bara skojar med er! ;) Detta var min otroligt goda lunch igår, men här kommer ett smaskigt recept på egengjord potatissallad.

Potatissallad

4 personer
1 kg potatis
1 liten rödlök
2-3 msk kapris
1 knapp dl bostongurka
2 tsk svartpeppar
2 ½ dl majonäs
2 ½ dl gräddfil
1 msk dijonsenap

Gör så här:

1. Skala och skär potatisen i cm-stora tärningar. Koka potatisen mjuk. Låt den ånga av. Eller koka potatisen hel med skal och skala och tärna den sedan. Det går även bra med gårdagens kalla potatis.
2. Skala och hacka löken.
3. Varva potatis, lök, kapris, bostongurka och svartpeppar i en stor skål.
4. Blanda majonäs, gräddfil och senap. Vänd ner detta i potatisblandningen. Låt salladen stå kallt i någon timme.


Detta är svärmors recept från någon veckotidning. Man kan om man vill byta ut rödlöken mot annan lök man gillar bättre, t.ex. purjo,- sylt,- eller vitlök. Då får ni gå på känsla hur mycket som behövs. Ett tips är att inte ta bort något annat, jag är inte så glad för kapris, men den förhöjer smaken och man känner den inte i salladen. Vill man ha en smalare variant kan man alltid ha lättmajonäs och vill man ha den ännu smalare än så tycker jag att man lika gärna kan ha en potatissallad med vinegrette. Är det en kletig potatissallad så ska den vara lite flottig, annars blir den inte lika god. Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0