Vad sänder vi för signaler?

Nu har jag inte skrivit i bloggen på ett tag igen. Dåligt! Aja, här kommer uppdateringen. :)

Igår, måndags, var det praktik som gällde. Eftersom Jonas inte var hemma i söndags kväll kollade jag en romantisk komedi själv, View from the Top.

image71


Helt okej, gullig film liksom. Iaf så blev det sent och jag skulle ju upp tidigt och åka till praktiken. Det var jättekul att vara där igen och jag observerade och hade mig. :) Sedan åkte jag hem till Cindy och kollade in hennes lägenhet. Gud vad fint det blev! Helt annan lägenhet! Super mysigt. Det var fint innan också, men det här var superfint. :) Här kommer bilder på kuddarna jag sydde till henne! Så tjusiga! Och så duktig jag är! :D


image72
Ovansida!


image73
Undersida!


Vi skulle ut och gå ihop, men satt och snackade hur länge som helst. Supermysigt! Sedan gick vi iaf en runda runt Mörtsjön och jag var hemma vid halv sex. En riktig heldag med andra ord! Jag var helt slut och kröp ner till Jonas i sängen som redan låg och vilade. men det varade inte länge för sen kom älskade Filippa och Carro. Också supermysigt! Den lilla tjejen är så underbar så det finns inte!!! :D Så kul nu när hon pratar så mycket och man kan faktiskt bara sitta och prata med henne när hon leker. :) Sedan blev det givetvis Anna Pihl och sedan blev det plugg! Läste faktiskt två timmar. :) Så mycket har jag inte läst på två veckor. :P Sedan var det godnatt!

Tog sovmorgon idag till halv tio. Började inte skolan förrän 13 idag, med seminarie. Köpte också tre böcker till det sista momentet. Skönt att slippa tänka på böcker nu! Har lånat böcker av en gammal kursare till denna och bytte med en annan gammal kursare till nästa kurs. Nice! Och framförallt billigt! Vilket kan behövas när jag shoppat upp alla mina pengar! Efter skolan lyckades jag dra med mig Jonas ut på en promme, en kortis bara, men en skön sådan! Solen har ju skinit så varm hela dagen så ville bara ut en stund innan den gick ner helt. Vi traskade runt i skogen här vid oss. :) I skolan såg jag även att det är pub i skolan på fredag! Givetvis ringde jag Teresia och frågade om vi ska gå. Ska snacka mer på föreläsningen imorgon, men det lutar åt lite pubande på fredag! :D Nice!

Pratade med mamma och Emma älskling innan! Såå mysigt. Bara dessa två samtal tog väl några timmar. Men det var trevligt! :D Nu kollar på Brothers and Sisters. Så bra program! :)

Grattis till Christoffer och Evi som var på ultraljud idag. Allt såg bra ut och Evi är i vecka 20, vilket innebär att en liten pojke kommer till världen den 25:e juli. :D Glad för er skull! :)

Usch mamma sa en hemsk sak... En tjej (17 18 år kanske) i Ängelholm, gamla grannar till oss, blev våldtagen i helgen. Så hemskt när det händer i vår lilla stad och att det är så nära en ändå. Vad sänder vi egentligen för signaler till våra barn och unga idag? Varför sker det så mycket våldtäkter? Varför förgriper sig unga killar på tjejer? Varför? Hittade lite sidor, här och här. Jag känner att jag som lärare på något sätt vill hjälpa till att förhindra detta. Jag vill inte, som jag såg en sida hade som rubrik "Skriv på mot våldtäkter". Vad hjälper det att jag skriver under? Inte ett skit! Vi måste få ändan ur vagnen och göra något som verkligen förändrar! Inte skriva sitt namn på ett jäkla papper. Det förändrar inte attityder och förhållningssätt och hjälper definitivt inte alla offer och förövare som finns därute. Iaf, jag kan ju inte gärna ha sexualundervisning med mina 7-åringar, men jag kan ju ändå förmedla ett förhållningssätt som alla måste lära sig och som gäller i fler situationer än våldtäkt. Att man har rätt att säga nej om man inte vill något och att man aldrig någonsin får tvinga någon till något de inte vill göra. Det kan vara allt från att leka något man inte vill till att få någon att stjäla eller ha sex. Hittade artikeln på HD, men det står att det var ett våldtäktsförsök. Lika hemskt ändå. Känner för dig och din familj.

Kommentarer
Postat av: Maria

Gud så tjusiga kuddar, vad duktig du är! :) Du får gärna sy kuddar till mig med haha :) Ska bara införskaffa en ny soffa haha.. :)
Ja, det är verkligen fruktansvärt det där med våldtäkt, man vet knappt inte längre vad man ska känna längre förutom ren avsky till dem som utför det.. Håller absolut med dig, hög tid att agera! När var det du åker till Skåne? PUSS

2008-03-05 @ 09:32:16
URL: http://mariaekbergs.blogg.se
Postat av: Maria

Fin profilbild också! :)

2008-03-05 @ 09:32:46
URL: http://mariaekbergs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0