Hearing om lärarutbildningen

Det var vad som stod på schemat idag. Vad en hearing är vet jag inte riktigt, låter dumt att skriva så när man varit på en idag, men iaf. Det var sex stycken som satt i en panel som de kallade det för, representanter från Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Skolborgarrådet, en lärare från "Klass 9A", en elev från LHS och den sista kommer jag inte ihåg. Det fanns en moderator, tror jag man kunde kalla honom för som var journalist.

Det kom fram många intressanta aspekter. Här är några av dem i korta drag: Vissa tyckte det var viktigt att höja statusen på läraryrket, längre lärarutbildning som Finland (5 år), mer anknytning mellan högskola och praktik, mer ämneskunskap, högre lön. De tyckte att forskaranknytningen skulle vara bättre på högskolan. Lärande är mer än bara ett ämne, man måste presentera det i elevernas värld. Alla passar inte som lärare ev. p.g.a att det inte längre finns en lämplighetsprincip, innan kunde man avråda studenter från att fortsätta sina studier om de ansågs opassande för yrket. Vi måste föra in tekniken i skolan och sluta undervisa som att vi fortfarande lever på 70-talet. Måste göra lärarutbildning mer attraktiv, idag är det bara 1,4 sökande/plats, på 80-talet var det 10 sökande/plats!!! Engagemang och ledaregenskaper hos en lärare är didaktik och pedagogik i praktiken. Höga förväntningar på elever gör att de presterar bättre.

De kom in på legitimering/licens för lärare, en i publiken sa att man kanske borde ha en licens för lärarutbildare!? Det tyckte jag var bra! Det är inte alla lärare på LHS som föregått med bra exempel direkt. Ett bra citat från hearingen var "Alla lärare kan inte älskas av alla elever". Det ska jag definitivt bära med mig. Hur bra man är som lärare så kommer det alltid finnas vissa elever man inte passar ihop med, som inte gillar det man gör. Det behöver inte vara något personligt. Hon sa att dem elever som inte tyckte om en under tiden man hade dem i skolan, kunde senare inse att läraren var otroligt bra, de lärde sig mycket, men att det var en tuff tid just då.

Det blev väldigt komprimerat, men det var det mest intressanta enligt mig. Det jag har skrivit skulle man på LHS kunna ha som disskussionsunderlag under en hel utbildning känner jag. Mycket intressant saker sades. Känns som att hearingen kunde varit minst två timmar till. Förresten så spelade dem in den också, undrar var den kommer sändas? Svt kanske. Någon som vet?!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0